mandag den 4. april 2011

Tomat tærte

Ved ikke om det er homonerne eller hvad, jeg er lige pludselig begyndt at kaste mig over tærter til aftensmad. Syntes det altid mere har været min søster eller mor som laver det.

Jeg ville normalt have valgt at komme krydderurter i, men havde glemt at indkøbe nogle frisk, og det er jo ikke lige årstiden ude i haven under sneen.

Ville normalt bruge frisk timian og roamarin.

Tomattærte 3-4 personer, tidsforbrug ca 1 1/2 time

Bund
40 gr margarine
140 gr hvedemel
50 gr grahamsmel (sammalt hvete grovmalt)
1/2 dl tykmælk (kefir)
1 tsk fint salt


Nuller margarinen ud i melet, og tilsæt derefter mælk og salt. Stil dejen i køleskabet i ca 20 min, før den rulles ud og lægges i dit tærtefad.

Bages ved 180 grader i 15 min. Mens den bages laver du fyldet, evt. begynd hakke løg og tomater, mens dejen er i køleskabet.

Fyld

2 æg
1 dl skummetmælk
1 dl tykmælk (kefir)
2 dl revet ost
1 1/2 tsk salt
peber
tomater (delicioso) 6 stk mellemstørrelse
2 løg
margarine til stegning
krydderurter

Løgene pilles og skæres i stykker. Svitses på en pande. Fordeles på tærtebund. Skær tomaterne skæres i skiver eller bøde lægges så overpå. Pisk æggene sammen, kom så i mælk, ost, salt, peber, krydderurter og tykmælk (kefir). Hæld blandingen over tomater og løg. Bag tærten midt i ovnen.

Bages 25-30 min ved 180 grader

Resultat:




Meget populær hos både Lisa og min kære mand, så næsten svært at få en rest til mig dagen efter.

Ingen kommentarer: