torsdag den 15. september 2011

Valg i Norge

Jeg har mistet min stemmeret i Dk, da jeg valgte at flytte udlands. Trist, håber på at Dk en dag vil give folk i udlandet et chance for at stemme, som mange andre lande har.

Men jeg kunne så stemme til kommune og fylkes- valget i Norge i mandags. Velkommen til forvirringen. Problem jeg er matematisk student ikke sproglig ;D
Tror jeg næsten brugte længere tid på at stå inde i den lille boks end jeg havde brugt på at gå derned. Men nu var det jo også to valg.

Valgsedlen i Norge
Kommune og endnu flere sedler ved fylkes. Der findes lige frem en seddel stem blank. Først tager du seddel til det parti du vil stemme, derefter måske personlige krydser. Her findes seddel med fuld navn, fødselsår og by.
Når man så er færdig med at snakke med sig selv, viser man id og stemmekort hos et bord, sendes videre til næste få at få stempler på kortene, og gå så til sidste og tredje bord kortene kommes i hver sin kasse.

Høyre styrer forsat Asker efter 60 år ca, ingen ændring her. Kun en oplevelse af forvirring af stemmesedler :)

Følger med i det danske valg i aften. Tror snart jeg tisser på sofaen, kan jo ikke gå 88/87 89/86 frem og tilbage i flere timer, noget af en gyser uden tv-reklamer....

Ingen kommentarer: