søndag den 11. december 2011

Vaniliekranse

Kærligheden til julen hænger sammen med familie og traditioner. Min kære mand's familie er jul, "nå ja", i min familie er jul "JUBII" og vi starter 1 dec eller 1 søndag i advent. En af de første ting min kære mand godt kunne lide ved julen var vaniliekransene i min familie.

MEN MEN i år med 2 små børn ville han ikke trykke dem ud, så ingen pænt mønster på i år.


Farmor Lise's vaniliekranse tidsforbrug 2 timer, men laves over 2 dage



Start med at sæt smøret på bordet, hvis du bruger smør, for at det er let at arbejde med. Hak mandlerne fint, men ikke til smuller. Kom Mel, sukker, smør, hakkede mandler og æggeblommer i en skål, tag vanillestangen og snit den op, skrab kornene ud. Kornene kommes derefter i skålen til resten.
Ælt alt sammen og sæt det i køleskabet i 24 timer tildækket.

Dejen skal holdes kold, mens du holder på med en rulle ud eller trykke ud vaniliekransene. Lav lange baner i ca en lillefingers tykkelse, anbefalet længende er 10 cm til hver kage.

Den mindste portion giver ca 2 1/2 plade i ovnen. Pladene bage en og en midt i ovnen. Sæt uret til 10 min, hvis de begynder at tage farve tages de ud, eller placer du dig foran ovnen og kigger på resten af tiden.
De skal kun begynde at tage farve og så er det ud.

Den sidste plade i min familie har altid gået til figurer, dvs bogstaver fra vores navn, nissehuer, juletræer og især hjerter.

Og brug smør eller margarine, men ikke noget flydende ting. Tænk god og gammeldags, det er jo jul og traditioner vil holder ved ;D ikke Prinsesse Pink ?
De er ikke helt så mørke som billedet viser

Posted by Picasa

Ingen kommentarer: