torsdag den 26. august 2010

Creme de Marrons kage

Jeg fik sådan lyst til kage med creme de marrons en af dagene, *mums* den var god med også lidt tung. Egner sig fint som dessert med is til. Jeg servede med Creme de Marrons is, men både vanilje og sorbet is vel fungere.

Creme de Marrons chokolade kage 8 persone tidsforbrug 1 time og 30 min 

Bagetid ca 45min til 1 time, bages i springform ca 20-25 cm diamenter, bagepapir i bunden og lidt smør på siderne.

250 gr mørk chokolade max 70 % hakket i stykker
400 gr creme de Marrons (kastanjecreme)
1 spsk. vanilleekstrakt (lidt mere eller mindre anpå hvor godt du kan lide vanilie, da der er noget tit i creme de marrons fra før)
125 g usaltet smør
1/4 tsk. groft salt
6 æg


Smelt chokoladen i vandbad eller micro ovn, når den næsten er smeltet tilsættes smøret. Del æggene i to skåle en til hvider og en til blommer. Blommer blades sammen med sukker, vanilje, creme de marrons først, derefter tilsættes chokolade smøret. Rør det sammen med dejskraberen.
Pisk hvider sammen med salt, til hviderne er stive.

Bland det sammen let, og hæld det i formen. Bages så midt i ovnen. Min kage stod fint høj i ovnen, men faldt sammen lidt efter den kom ud.

Resultat:


Inspirasion til kagen er fundet på Lonelandmand men der findes mange flere på Creme de Marrons Clement Fraugier


Ingen kommentarer: