tirsdag den 9. marts 2010

Kager

Min kære mand har bedt om lidt sundere kager. Spørgsmål til var "frugt eller grønsager i ?" begge var tilladt.

Så kiggede jeg lidt rundt på nettet og fandt denne opskift, min mors pæretærte altid populær og kanon god. Jeg lavede den med friske pærer. Det er bedst.

Pæretærte 6 personer ca tidsforbrug 1 time +

150 gr smør/kærgården
240 gr hvedemel (vær opmærksom, nogle hvedemel, skal man bruge lidt mere ved)
125 gr sukker
1 tsk vaniljesukker
½ tsk stødt ingefær
1 æg
1 spsk vand
4 pærer

Ca. 40 min. ved 200 C. Form ca 23 cm i diameter, anbefales.

Serve med creme fraiche eller lignende.

Smøret smuldres i melet. Bland sukker, vaniljesukker og ingefær i. Saml dejen hurtigt med æg og vand.
Læg dejen koldt 1 time.
Del dejen i 2 dele, og rul hver del ud så rund så muligt i passende størrelse til formen. Læg den ene del i formens bund, og pres dejen op langs kanten. Sørg for der ikke er noget som mangler ved kanten eller nogle huller i bunden.
Skræl pærerne og del dem i halv. Fjern kernehuset og de halve pærer i formen med den buede side opad. Dæk bunden mest muligt. Resten ad den rullede dej lægges ovenpå som låg, tryk til i kanten.
Pensl med koldt vand. Bag tærten midt i ovnen.
Server den lun med creme fraiche.

Findes med flere forslag her

En anden kage som min mand ikke fik smage, men nogle af de andre som var gæster her i sidste uge fik, var en ny opskift jeg fandt over. Jeg havde faktisk kigget efter en opskrift med mango, og der var den så. God kage ikke så sød.


Mangokage 10 personer ca tidsforbrug 1 time +

300 gr hvedemel
275 gr sukker
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk vaniliesukker
90 gr olie
3 æg
1 mango
50 gr kokosmel
100 gr rosiner

Bages ved 180 C ca 1 time form 1 1/2 liter form

Bland alle de tørre ting først. Tilsæt derefter olie og æg. Det er lidt hårdt at rører rundt. Derefter kommes mango i, denne skræller du og sæt i små stykker eller terninger over din skål for at få alt saften med, derefter kom rosiner i.
Hæld dejen i form beklædt med bagepapir.

Resultat


Idag er jeg ikke i barselsgruppe, Lisa er helt træt efter svømning igår, men sikke et hit det var. Og jeg er øm i kroppen efter lidt trænning ved fysioterapien.

Ingen kommentarer: