onsdag den 19. maj 2010

17 Maj


Dansker og nationaldag er vil mest politisk taler og grill med familien. I Norge er nationaldagen, barnetog, bunader (folkedragt), nationalsang, pølser, is. Alt andet end den danske, nok fordi Norge ikke har været selvstædig i så mange år.

Jeg er kommet til at elske 17 Maj og glædede mig lige frem i år, overvejer om den gamle dansk dame jeg snakkede med mit første år i Norge har ret. Hun sagde "Du vil forstå 17 maj når du får børn". Men så er der også lidt som en anden dansker sagde, nordmændene går helt amok.

Som dansker har vi måske et dårligt forhold til den danske folkedragt og ser på den som, noget til folkedanser og museer. Men her går folk på i hvor din kommer fra og tilbehør. Jeg har så kigget rundt på nettet, man kan kun skaffe sig en dansk ved selv at sy den. Det kommer ikke til at ske. Så jeg må hellere sparer og købe mig en heroppe fra.

Her hvor jeg bor, er vejen samlet om eftermiddagen med tog ned af vejen, festlige indslag, kaffe/kage bod, pilespil, boldkast, sækkeløb og kartoffelløb. Det blev så nyt for os for normalt har vi været inde og vinke til kongen, men det kom vi ikke pga for mange mennesker i forhold til Lisa.

Kom kun til at elske Norge mere efter 17 maj i år.

17 maj i Norge skal opleves.

Er Lisa ikke fin i sin bunad ?
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: