tirsdag den 9. februar 2010

Kake test og barselsgruppe

Jeg kom over denne på Lykkelita's blog og mums, min kære mands kollegaer blev nogle glad prøvekaniner idag. Min mand havde skrevet en mail ud til kollegaerne om kage kl 13 i fællesrommet, og de skulle være prøvekaniner, da han som prøvekanin var ved at være overfodret. (Det kender jeg ikke noget til) :p

Himmelsk chokolade kage 12 personer + tidsforbrug ca 1 time

6 dl sukker
9 dl hvedemel
2 tsk kanel evt lidt mere afhængig af kanelen
2 spsk kakao evt lidt mere afhængig af kakao typen
3 tsk natron
7 1/2 dl kefir (kærnemælk)
150 gr smeltet smør

Bland det tørre og hæld kefir og smør i.
Kommes i brædepande/langpanne og bages/stekes på 180C grader i ca 30 minutter.

Glasur:
200 gr smør
500 gr melis (flormelis)
2 spsk kakao
2 tsk vaniljesukker
7 spsk kaffe (anbefales med stærk kaffe) svarer til en normal lille kaffekop næsten)

Alle ingredienser i en gryde og smeltes på svak varme - må ikke koge ! Advarsel fra min kære mand det er varmt, kan brændt sig lidt.

Resultatet :


D-dråber og bagetid

Idag har Lisa og jeg været i barselsgruppe, det er min tur til at holde næste gang. Og siden jeg har så god tid i køknet skal der bages pølsebrød, boller med solsikkekerner og så måske en gulerrods kage.

Lisa er den ældste i barselsgruppen, og den mest snakkende, men det er godt at kunne sammenligne lidt med de andre og få gode råd. Idag snakkede vi lidt om D-dråber og tran.
I Norge bruges mest tran. Men hvordan får man det i munden på de små, og hvordan husker mamma dråbene.
En havde fundet løsningen til at huske dråbene, sætte dem på køkkenbordet fra morgen. En anden havde løsningen til at få dem i munden på de små, en lille sprøjte ind i munden ved siden af brystvorten. Smart kunne overvejes, for Lisa kan ikke lide dråbene.

Nogle andre gode råd til hvordan man får barnet til at tage sine dråber ?

Ingen kommentarer: