søndag den 18. juli 2010

Frugt i alle former


Man skal vil lærer i en tidlig alder at spise frugt, så Lisa er allerede efter skålen. Hun elsker frugtmosen jeg laver.

Har nu prøver

Frugtmos

Jorbær banan
Mango æble med vanilje
Pærer æble
Pærer æble med vanilje
Pærer æble med 5 % sammalt mel, bruges til morgenmad (frokost)

Alt forsvinder meget hurtig, ud over det jeg laver til hendes morgenmad forsvinder resten til os andre. Tror det er længe siden vi har spist så meget frugtmos.

Her mango æble serveret med lidt græsk yougurt.



Andre ting i køkkenet i denne uge, har været

Banankage tidsforbrug 60+ min 10 pers

3 æg
170 gr sukker
2-4 tsk vaniljesukker (afhænger af din vaniljesukker, mindre smag = mere sukker)
125 gr hvedemel
1 1/2 tsk bagepulver
100 gr smeltet afkølet smør/margarine
2 moset bananer

Bages ved 175C grader i ca 55 min, form brødform til 1L

Startet med at smelt smøret og mos bananerne. Pisk i en skål æg, sukker og vanilje sammen med til skummer, og ligner en æggesnaps. Kom derefter mel og bagepulver i, hæld smøret i lige efter. Allersidst kommes banan i. Smør formen med smøret eller for den med bagepapir.
Bages nederst i ovnen, og vendes ud af formen efter den er bagt.




og så prøvede 

Snegle med frugt tidsforbrug ca 45 min ca 16-20 stk

100 gr margarine
2 1/2 dl lunkent vand
50 gr gær
1 tsk salt
1 tsk sukker
450 gr hvedemel husk efter juster
Kardemomme

Fyld:

1 æble
2 bananer
3 spsk sukker
1 spsk kanel
1 dl rosiner

Bages ved ved 175C grade i ca 18 min midt i ovnen.

Normal bolledej men med kardemomme. Så hvis du har en dej du ved fungere brug den

Smelt margarinen, hæld den i en skål, rør vand og gær i.
Tilsæt derefter salt, sukker og mel i ælt dejen ca 10 min. Lad dejen hæve ca 30 min.

Når dejen hæver laves fyldet, skræl æblet og riv det groft. Mos bananerne i en dybtallarken og vend i æble sukker, kanel og rosiner.

Rulles den ud i en lidt aflang firkant, når den har hævet. læg fyldet ud på helt til kanten, med undtagelsen af en, der slutter du ca 1 ca inde. Den skal du rulle hen til, når du nu ruller dejen til en pølse.

Klar til bagning. 
Skær skiver ca 1-1,5 ca tyk og læg dem på en bageplade, beklædt med bagepapir.


Ingen kommentarer: