onsdag den 17. marts 2010

Palme II m.m.

Palmen kom desværre til at lide af forfrysninger, naboen var ved først at true med at sende den til kirugen, men den kære palme er desværre endt sine dage på kirkegården. Så er det jo når man vil ud for tidligt på våren.

Precious har nu fået helt kuller
gælder både inde (lagnet lagt helt på sengen)

og ude (går ovenpå sneen)

Og til os andre som ikke har 4 potter, og syntes alt er glat, findes der dette i Norge

I lørdag fik jeg langt om længe afprøvet denne kage, opskriften på norsk findes på detsoteliv.no

Oreo kage
12+ personer, tidsforbrug over 1 time

125 gr smør (jeg brugte margarine, gik fint)
4 dl sukker
2 tsk vanilie essens
2 æg2 1/2 tsk bagepulver
6 dl hvedemel
3 dl mælk

Fyld
24 stk Oreo kiks
100 gr mørk chokolade, evt kogechokolade
40 gr hvedemel
60 gr smeltet smør (jeg brugte margarine, gik fint)

Glasur til sidst
2,5 dl flormelis
3,5 spsk lunken mælk

Ca. 60 min. ved 175 C. Form ca 23 cm i diameter, anbefales.


Rør smør og sukker sammen, kom derefter vanilie essensen og æggene i, et af gangene. Derefter kom langsomt i mel og bagepulver skiftevis med mælken.

Hak i stykker kiksene og chokoladen. Dette skal blandes sammen med mel og det smeltede smør.

Hæld dejen i en forret form, fordel det meste af fyldet ovenpå dejen, hæld resten af dejen over. Kom den sidste del af kikseblandningen ovenpå dejen til sidst.

Bag kagen midt i ovnen, tjek at den er gennembagt før du tager den ud. Køl kagen i formen, tag en kniv og kør langs formen for at fri kagen. Når formen er fjernet, så fjern kagepapiret.

Bland så glasuren. Når glasuren er på kagen, sæt den koldt for at få glasuren til at tørre.

Jeg fik ikke min glasur tynd nok, men her er mit resultat

Ingen kommentarer: